Heb je al eens gehoord van de leerkuil, of de leeruitdaging van James Nottingham? Misschien heb je het wel eens voorbij horen komen in de Engelse term: 'The Learning Pit’. De leerkuiltheorie zet op een eenvoudige en visuele manier neer hoe kinderen (en volwassenen net zo goed!) leren. Het laat zien dat er bij diep leren altijd een moment van verwarring of misschien zelfs boosheid en frustratie zit. Het doel van deze leerkuiltheorie is om de gevoelens te normaliseren en duidelijk te maken dat deze negatieve gevoelens helemaal niet erg zijn.
De Leerkuil is een concept dat ontwikkeld is om het leerproces beter te begrijpen en te visualiseren. Het model toont de natuurlijke ups en downs van leren, met als doel leerlingen en begeleiders inzicht te geven in hoe diepgaande, blijvende kennis wordt opgebouwd. Het idee is dat leren vaak begint met een gevoel van vertrouwen, gevolgd door een fase van onzekerheid of zelfs frustratie – dit is de "kuil". Deze fase is echter essentieel: het is het moment waarop de hersenen nieuwe verbindingen maken en echte groei mogelijk wordt.
De Leerkuil moedigt aan tot reflectie, doorzettingsvermogen en het zoeken naar hulpbronnen of samenwerking. Dit proces leidt uiteindelijk tot een nieuw niveau van begrip en vaardigheid. Het model is gebaseerd op onderzoek naar mindset, motivatie en effectief leren en wordt vaak gebruikt in het onderwijs, maar ook in professionele en persoonlijke ontwikkeling.
Heb je jouw kind dit wel eens horen roepen? Of misschien denk je het zelf stiekem ook wel eens. Als we moeilijke dingen moeten leren hebben we over het algemeen de kans op twee reacties: een leergierig enthousiasme of juist een grote weerstand, vaak gepaard met frustratie.
Het liefst zouden we natuurlijk altijd de eerste emotie ervaren als wij, of onze kinderen, iets nieuws leren. Hoe makkelijk zou school zijn als alles altijd interessant is en je eigenlijk altijd leergierig bent?
Deze staat van openheid om nieuwe dingen te leren noemen we de zogenaamde ‘Growth Mindset’. Op het moment dat we gefrustreerd, geïrriteerd, boos, verdrietig of moedeloos worden tijdens het leren betekent het dat onze ‘fixed mindset’ het over begint te nemen.
Eerder schreven we al op onze website over het verschil tussen fixed en growth mindset en hoe je een groeimindset bij je kind kan stimuleren . Want uiteindelijk willen we allemaal het liefst in de Growth Mindset zitten, helemaal op school of tijdens andere leersituaties!
Het idee van De Leerkuil is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten in hoe mensen leren. Het model is sterk verbonden met het werk van psychologen zoals Carol Dweck, die het concept van een groeimindset introduceerde. Het benadrukt dat fouten maken en uitdagingen aangaan een cruciaal onderdeel zijn van het leerproces.
De belangrijkste stappen in De Leerkuil zijn:
Eerste vertrouwen: De leerling begint een nieuwe taak met enthousiasme en vertrouwen.
In de kuil vallen: Obstakels en moeilijkheden zorgen voor verwarring of frustratie. Dit kan ontmoedigend zijn, maar het is een teken dat diep leren plaatsvindt.
Reflectie en strategie: Door nieuwe strategieën te proberen, hulp te vragen en door te zetten, begint de leerling te klimmen.
Uit de kuil klimmen: Dit is het moment van inzicht en succes. De leerling heeft nieuwe kennis en vaardigheden verworven.
Of we nu uit onszelf iets nieuws willen leren of omdat je op school nieuwe lesstof krijgt aangereikt, er is een punt dat we beseffen dat we iets gaan leren. We hebben misschien al een vaag begrip van het concept en denken er al wel iets vanaf te weten.
Als we vervolgens goed worden uitgedaagd komt het moment dat we erachter komen dat we eigenlijk heel weinig weten over de nieuwe stof. Ai! Dat wordt lastig! Langzaam glijden we in de leerkuil.
En nu zijn we goed en wel onderweg en beginnen we ons af te vragen of we het ooit zullen snappen. Als je te diep in een fixed mindset zit, dan is dit het moment van frustratie.
Dit is het moment dat we besluiten er toch dieper in te duiken. Dit is ook het perfecte moment om hulp te vragen. Aan bijvoorbeeld de leraar of klasgenoten die al uit de leerkuil geklommen zijn.
Het einde is in zicht, we snappen de leerstof nog niet helemaal, maar het besef dat de leerstof te leren valt, helpt om uit de leerkuil te klimmen.
De leerkuil is overwonnen! We kunnen nu iets dat we eerder niet konden. We weten nu dingen die we eerder niet wisten. We hebben in ons brein nieuwe informatie opgeslagen of we hebben nieuwe vaardigheden aangeleerd. Super!
Op school zal je kind niet bij elk onderwerp de leerkuil ervaren en de ene keer is hij heel wat dieper en zwaarder dan de andere keer. Als de leerkuil zo oppervlakkig is dat je kind er eigenlijk gewoon overheen kon springen betekent het dat het eigenlijk niet echt iets geleerd heeft. Niet erg, maar het is wel goed om toch regelmatig die leerkuil in te gaan. We willen juist dat dingen moeilijk zijn. We willen juist dat er fouten gemaakt worden en we willen juist dat we dan nieuwe dingen gaan leren. Voor de allerkleinste is er nu ook De leeruitdaging voor jonge kinderen.
Het voordeel van bewust omgaan met de leerkuil is dat we leren dat we altijd er weer uit kunnen klimmen en dat gevoelens van frustratie niet erg zijn. Mits we doorzetten, hulp vragen en verder leren. Dit is de ultieme Growth Mindset, die de rest van je leven altijd weer te pas kan komen.
Je kunt hier gratis onze leerkuilposter downloaden. Ze zijn gebaseerd op de leerkuil zoals beschreven in 'De Leeruitdaging', ofwel the learning pit zoals terug te vinden in het boek 'The Learning Challenge' van James Nottingham.
Heb je tips, feedback of wil je foto's delen met ons waarin te zien is hoe jij onze materialen hebt ingezet? Stuur ons dan gerust een bericht: contact@meestermax.nl.