Bij Meester Max staat persoonlijke aandacht voorop. Onze docenten beschikken over de juiste kennis en de nodige ervaring om het beste resultaat te bereiken. Dit doen we samen. Door te vragen naar de leerbehoefte, te luisteren naar feedback en in overleg de leerroute aan te passen als dit nodig is om tot het gewenste resultaat te komen. Daarom is de onderlinge band zo belangrijk.
In deze blog lees je persoonlijke verhalen van ouders over hun ervaring met de online Nederlandse lessen van Meester Max. Als eerste lees je het verhaal van Merel. Zij woont met haar gezin in Noorwegen. Haar dochters krijgen les van juf Sanne en zijn helemaal weg van haar.
‘Drie jaar geleden zijn we bij juf Sanne van Meester Max begonnen. Ondertussen is ze echt onderdeel van onze familie geworden en kijken de meiden uit naar hun les met haar. Het is voor ons de ideale oplossing gebleken: de lessen regel je met de docent en zijn heel flexibel. Omdat het een één-op-één online les is, is er alle tijd en aandacht voor de behoefte van onze dochters. Iedere les is heel effectief en er wordt optimaal gebruikgemaakt van de lestijd, in vergelijking met groepslessen. Dankzij de individuele aanpak is de inhoud helemaal aangepast op de interesses, en de sterke en zwakke punten van onze dochters. Heel erg fijn nu we sinds kort weten dat onze jongste stevige dyslexie heeft.’
– Merel, Noorwegen
Ook moeder Linda prijst de persoonlijke aandacht van Meester Max. Het was voor haar zoon Isma’il dan ook niet makkelijk om na zijn laatste les afscheid te nemen van juf Kitty.
‘Isma’il heeft vandaag zijn laatste les gehad met Kitty. Het is best wel lastig om na zo’n intensieve periode afscheid van elkaar te nemen, maar het resultaat is er. Kitty heeft Isma’il heel erg goed voorbereid op zijn examens en dit heeft ervoor gezorgd dat hij met een goed gevoel zijn examens is ingegaan. Wij hebben Kitty ervaren als een docent waarmee je prettig kan samenwerken. Ze stelt je op je gemak en weet precies op welke knoppen ze moet drukken en wanneer. Isma’il heeft hierdoor de lessen met veel plezier doorlopen. Hij had altijd zin om snel met het huiswerk aan de slag te gaan. Ook voor mij, als thuisonderwijzer, is het een bijzondere periode geweest. Dit examen is het eerste wat wij doen. De lessen met Kitty hebben mij ook extra houvast gegeven en nieuwe inzichten. Daar ga ik zeker mee aan de slag met de andere kinderen.’
– Linda, Marokko
Dat online Nederlandse les ook een feestje kan zijn vertelt moeder Sanne.
‘Ik heb mijn dochter Chloé een beetje leren lezen in het Nederlands, maar daar bleef het bij. Ze had geen motivatie en vond het niet belangrijk om Nederlands te leren. Toen ze eenmaal ook in het Frans kon lezen en schrijven, merkte ze dat het eigenlijk wel heel moeilijk was om berichtjes in het Nederlands te sturen naar haar Nederlandse opa en oma. Sinds we met de online Nederlandse les via Meester Max zijn begonnen, vindt Chloé het een feest om Nederlands te leren. Ze kijkt elke week uit naar haar les met juf Maaike, maakt graag haar huiswerk en leest iedere avond in een Nederlands boek. Haar lezen is enorm vooruitgegaan en ook het schrijven van berichtjes in het Nederlands gaat al een stuk beter. Ik ben heel blij dat ze dankzij de lessen plezier heeft gekregen in het leren lezen en schrijven in het Nederlands.’
– Sanne, Frankrijk
Moeder Wendy woonde een tijdje met haar gezin in de Verenigde Staten. Door corona duurde dit avontuur twee jaar langer dan gepland. Dat leverde in het begin wat stress op, zoals het regelen van een visum, maar gelukkig waren er ook lichtpuntjes.
‘[...] En één daarvan is de beslissing geweest om over te stappen naar online Nederlandse les voor de kinderen. In de wetenschap dat we terug zouden keren naar Nederland, zijn we direct na aankomst in de VS begonnen met wekelijks Nederlandse lessen. Eerst deed ik het zelf, maar later gingen ze naar een Nederlandse school in het weekend.
Vanwege Covid zijn die lessen echter allemaal online gegaan. Onze kinderen bleken dat fantastisch te doen. Aangezien de kosten voor één-op-één lessen van een officiële docent Nederlands ongeveer hetzelfde waren als van de Nederlandse school, ben ik op zoek gegaan naar opties en zo vond ik Meester Max. Na een heel prettig kennismakingsgesprek, was de keuze snel gemaakt. De lessen werden nog leuker toen we hoorden dat juf Irene in Vietnam woonde!
De kinderen schelen tweeëneenhalf jaar dus we hebben het op de één-op-één lessen gehouden. Natuurlijk hadden ze er niet altijd zin in om om half acht op zaterdagochtend klaar te moeten zitten, maar juf Irene maakte er elke keer weer een feestje van. Haar enthousiasme, maar ook het inspelen op onze kinderen. De jongste, Pim, is vaak sneller afgeleid dan zijn zus Nynke. Bovendien had Nynke, ondanks haar verblijf in Amerika, het Nederlands nog behoorlijk onder de knie en kreeg daarom wat lastigere onderwerpen aangeboden.
Juf Irene speelde ook echt in op de interesses van Pim en Nynke. Juf Irene gaf ze voor begrijpend lezen teksten over onderwerpen die zij leuk vonden, en er was altijd voorafgaand aan de les tijd voor een gezellig kletspraatje. Complimenten voor de juf die dan tot twee keer toe hetzelfde verhaal aanhoorde, maar dat niet liet blijken en zowel Pim als Nynke ieder hun eigen moment gunde!’
Na de pandemie remigreerde de familie naar Nederland. Dat was voor de kinderen wel even wennen. Gelukkig kon Meester Max ook daarbij een handje helpen.
‘Al die jaren hebben de kinderen op een gewone public school gezeten en unieke ervaringen opgedaan. In Amerika is zoveel aandacht en respect voor veteranen, zorgverleners en docenten en dat wordt op school breed uitgemeten. Ook het idee van klaarstaan voor anderen of in actie komen voor de minder bedeelden is een belangrijk onderdeel van het schoolleven. Pim en Nynke hebben een goede basis gelegd in het Engels maar dankzij de wekelijkse Nederlandse lessen ook hun moedertaal en dat dragen ze hun hele leven met zich mee.
De overgang van het Engels in de klas naar weer het Nederlands is hartstikke goed gegaan. Heel fijn was de adviserende ondersteuning die Meester Max gaf. Na onze terugkeer naar Nederland hebben we de lessen met juf Irene niet direct stopgezet, maar nog even volgehouden. Dit om de overgang soepeler te maken en om zo wat gerichter te kunnen sturen op het niveau waar Pim en Nynke uiteindelijk zouden instromen.
Zo moesten wij beslissen of we onze dochter zouden laten starten in groep 8 of in de brugklas. We hebben met juf Irene hier heel fijn over kunnen sparren. Ze heeft echt meegedacht en dat heeft ons geholpen. Er zijn tenslotte al zoveel dingen waarover je moet nadenken als je weer remigreert. Pim, nu tien jaar, blijkt heel goed in Nederlandse spelling, ondanks dat hij vier jaar weg is geweest.’
– Wendy, Nederland/Verenigde Staten
De kinderen (13 en 16 jaar) van de Nederlandse Mieneke hebben een Franse vader. Toen de kinderen nog klein waren spraken ze samen veel Nederlands thuis. Vader kon dit redelijk goed verstaan, dus dat was geen probleem.
Op een gegeven moment begonnen de kinderen anders tegen de Nederlandse taal aan te kijken. ‘In de loop van de lagere schooltijd zijn mijn kinderen zich om uiteenlopende redenen flink af gaan zetten tegen de Nederlandse taal. Forceren had naar mijn mening een averechtse werking en ik heb het Nederlands spreken toen helaas een beetje verwaarloosd.’
Toen dochter Anne-Lotte 12 werd, begreep ze dat het toch wel lastig was om met haar oma, ooms, tantes en nichtjes in Nederland te praten. Zij vroeg toen zelf om Nederlandse les. ‘Niet in een klasje,’ had Anne-Lotte gezegd, ‘want daar zit ik de hele week al in.’ Na informatie ingewonnen te hebben bij het NVTC in Parijs kwam moeder uit bij Meester Max.
‘Mijn dochter is weg van haar lerares Maaike. De klik was er heel snel. De privélessen vindt ze ‘chique’ en ze is trots op het moment alleen met haar juf. ’ Binnenkort gaat juf Maaike met zwangerschapsverlof en dat vindt Anne-Lotte maar niets. ‘Je weet maar nooit of een andere leraar ook zo leuk is,’ aldus dochter. Moeder Mieneke zegt: ‘Ik heb haar proberen te overtuigen van het feit dat alle juffen en meesters bij Meester Max leuk zijn (daar ga ik tenminste van uit).’
De spreekvaardigheid van Anne-Lotte is flink verbeterd, hoewel ze het nog wel eng blijft vinden, zeker omdat haar grote broer het maar raar vindt en haar er soms mee plaagt. ‘Uitdaging voor mama dus!’
Moeder hoopt dat de vooruitgang zich zo zal voortzetten. ‘Zoals besproken met Maaike mogen voor ons de lessen nog wat meer focus krijgen op spreekvaardigheid. Dat is voor ons momenteel het allerbelangrijkst. Ook al is oma er niet meer, haar nichtjes kunnen niet wachten tot ze samen Nederlands kunnen babbelen zonder Google Translate erbij te hoeven halen. De tarieven van de lessen mogen dan aan de pittige kant zijn, de lessen zijn leuk, gezellig en de kwaliteit is heel goed! Chapeau voor Maaike (en Meester Max)!’
- Mieneke, Frankrijk
Marina woont met haar twee kinderen in Berlijn. Op school is de voertaal Engels, maar de jongens leren er ook andere talen, zoals Duits en Spaans. ‘Het is fantastisch om te zien hoe snel ze dat oppakken, maar we zien ook dat er daardoor “foutjes” sluipen in hun Nederlands.’
Moeder noemt twee voorbeelden. ‘In twee weken heb ik een toets’ en ‘… in deze text…’ Vooral de jongste had bij hun komst in Berlijn nog onvoldoende basiskennis. Hij zat toen in de brugklas. ‘Hij heeft daarom sinds we hier wonen online Nederlandse les bij Meester Max. Samen met de juf maken we elk jaar een plan dat past bij mijn zoon en zijn situatie.’
Ze ervaart de flexibiliteit als heel fijn. ‘Zo wordt er precies aandacht besteed aan zijn leerpunten, op een manier die bij hem past. Op die manier is het voor hem ook behapbaar naast zijn drukke schoolprogramma. Met juf Sanne heeft hij een perfecte klik. Zij weet hem zelfs op vrijdagmiddag bij de les te houden. Zo kan hij zijn Nederlands mooi op peil houden!’
Marina, Duitsland
Ja, ik wil vrijblijvend een gratis proefles aanvragen!