Bij Meester Max zijn we trots om Nederlandse les op maat te bieden. Dit betekent dat we voor de verschillende leerlingen, jong en oud, verschillende soorten lessen aanbieden. Kitty verzorgt al sinds 2016 les binnen het team van Meester Max. Ze heeft haar creativiteit al vaak kunnen inzetten gedurende de afgelopen jaren. Niet alleen haar eigen leerlingen profiteren van haar kunstzinnige ontwerpen, ook de andere leerkrachten binnen ons team gebruiken de door haar ontwikkelde educatieve lesmaterialen en illustraties.
Naast het verzorgen van de lessen aan kinderen, jongeren en volwassenen vind ik het ook heel leuk om lesmaterialen te ontwerpen voor mijn eigen lessen en de lessen van mijn collega's. Tijdens het Meester Max-weekend worden ideeën besproken die ik gedurende het jaar kan uitwerken. In het verleden heb ik bijvoorbeeld verschillende klankkaartjes ontworpen. Ik heb duidelijke illustraties gemaakt om de klanken van de oe, ou, ij, ei, eu, ie, au en ou uit te beelden. Mijn collega's gebruiken ze tijdens de lessen aan kleine kinderen om de klanken aan te leren. Sommige leerlingen hebben de klankkaartje thuisgestuurd gekregen.
Voor de lastige regel van 't kofschip x heb ik een handig stappenplan ontworpen, zodat spelling een beetje leuker en een stuk makkelijker wordt. Deze educatieve illustratie stoppen we in het (gratis) welkomstpakketje dat we aan onze leerlingen sturen wanneer ze beginnen aan de lessen.
Ik heb een aantal rebussen ontworpen die docenten gebruiken als aandachtsrichter of ijsbreker. Leerlingen kennen de liedjes vaak niet, maar zo kan ik ze ook nog een beetje van de Nederlandse muziekgeschiedenis bijbrengen tijdens de eerste of laatste minuten van de les. Door te werken met afbeeldingen en illustraties wordt het voor kinderen makkelijker om verbanden te leggen tussen woorden en hun betekenis. Zo helpen we de kinderen om zich comfortabeler te voelen bij het spreken en schrijven van de Nederlandse taal.
Bij Meester Max draait alles om persoonlijke aandacht. Eén van de manieren waarop we dit laten zien, is door unieke verjaardagskaartjes te maken voor onze leerlingen. Elk kaartje dat juf Kitty maakt, is een persoonlijk kunstwerkje. Docenten bespreken met Kitty wat er op de kaartjes moet komen te staan. De lievelingsdieren, hobby's, lievelingskleuren en favoriete boeken en films behoren allemaal tot de mogelijkheden; geen enkel kaartje is hetzelfde. Het is voor de leerlingen altijd een vrolijke verrassing wanneer zo'n handgemaakt kaartje in de brievenbus valt; waar ook ter wereld!
Dit gebaar maakt verjaardagen nog feestelijker en zorgt voor een extra sterke band tussen de leerkracht en de leerling. Het laat zien dat er aandacht is voor elke leerling, ook buiten de lessen om. Samen met het team zorgt Kitty voor een unieke ervaring. Al deze leuke creatieve ideeën zorgen voor intrinsieke motivatie bij de leerling.
Voor Graham, een van de leerlingen met wie Kitty al jaren lang werkt, is het belangrijk om aan woordenschat, luistervaardigheden en spreekvaardigheden te werken. Hij wil immers zo goed mogelijk met zijn Nederlandse schoonfamilie kunnen communiceren. Aan de hand van hits zoals 'Stil in mij', 'Het land van', '15 miljoen mensen', 'Ik wou dat ik jou was' en 'Zoutelande' wordt tijdens de les de Nederlandse taal besproken. Deze aanpak blijkt voor Graham veel beter te werken dan het zelfstandig werken met een app zoals Duolingo. Ook zelfstandig werken uit een werkboek bleek voor hem niet te succesvol. De online lessen zijn juist die wekelijkse stok achter de deur. Aangezien iedere student anders is, vinden wij het belangrijk om voor de verschillende studenten dan ook verschillende lessen te bieden.
Klik hier voor het lesplan van BLØF - Zoutelande dat Kitty van Meester Max heeft ontworpen.pdf