Welke leerstijl past echt bij jouw kind?

Doceren en leren, docent en leerling: de twee bestaan niet zonder elkaar. En net zoals elke leerling zijn eigen unieke vorm van leren heeft, zo heeft elke docent zijn eigen unieke vorm van doceren.

Je kunt je voorstellen dat de ene doceerstijl beter aansluit bij de ene leerstijl dan de andere. School en leren worden voor je kind een stuk leuker, en makkelijker, als de doceerstijl van de leraar aansluit bij de eigen leerstijl.


Hoe de schoolkeuze de doceerkeuze beïnvloedt

Hoewel je zou denken dat je als ouder weinig keuze hebt in de specifieke docenten die jouw kind op school gaan lesgeven, kun je meer kiezen dan je denkt. Tegenwoordig is er gelukkig steeds meer keuze in verschillende types onderwijs. Van Jenaplan tot vrije-school; steeds meer scholen hebben een duidelijke missie en visie. Je mag er dan ook redelijk veilig vanuit gaan dat alle docenten die lesgeven op dezelfde school met een duidelijke visie, redelijk dezelfde doceerstijlen hebben.

Uit onderzoek blijkt ook dat scholen met een duidelijke visie of onderwijsmethode de beste resultaten halen. Dit komt, onder andere, omdat ouders, bewust of onbewust, door de keuze voor een specifieke onderwijsmethode ervoor zorgen dat de leerstijl van hun kind zo dicht mogelijk aanschuift bij de doceerstijl van de docent.


De keuze voor een individuele docent

Als je voor extra lessen buiten school kijkt, zoals bijvoorbeeld de Nederlandse taallessen van Meester Max, heb je uiteraard wel de kans om specifiek voor een docent met zijn of haar eigen doceerstijl te kiezen.

Naast dat ‘een klik’ tussen je kind en de docent 1 van de belangrijkste punten is om op te letten tijdens de keuze, kun je dus ook bewuster kiezen door in te gaan op de manier van lesgeven van de verschillende docenten. Daarnaast is het voor de docenten gemakkelijker om tijdens de privélessen van doceerstijl te wisselen. Als docent ben je als het ware ook een beetje een acteur. Bij de ene leerling ben je erg strict en duidelijk, terwijl je bij een andere leerling juist meer werkt aan het speels uitbreiden van de woordenschat.


De 4 leerstijlen van Kolb

De Amerikaan David Kolb heeft in 1984 een boek uitgebracht waarin hij 4 leerstijlen omschrijft. De theorie van Kolb is niet 100% waterdicht, maar over het algemeen zul je jezelf of je kind wel in 1 van de 4 stijlen herkennen. Door namen te hebben voor leerstijlen is het daarna makkelijker om een docent te vinden die een doceerstijl heeft die het beste bij jouw kind zal aansluiten.


De doener

Deze leerstijl komt gemiddeld gezien het meeste voor. De doener herken je vooral aan zijn of haar enthousiaste aanpak, waarbij er vaak meer op intuïtie dan op logica gesteund wordt. Dit zijn de mensen die een IKEA kast in elkaar beginnen te schroeven zonder de handleiding erbij te pakken. Deze leerling geeft ook de voorkeur voor een instructiefilmpje over een geschreven handleiding.


Doceerstijlen voor de doener

Omdat de doener graag gelijk aan de slag gaat zijn praktische opdrachten vaak erg geslaagd. Uitleg mag zeker gegeven worden, maar wel kort en bondig en vanuit een praktische invalshoek.

Opdrachten krijgen, in eigenlijk gelijk welke vorm, zijn bijna altijd een succes. Dit kan in de vorm van een quiz, een competitie, een presentatie geven, vragenlijsten afnemen of groepsdiscussies zijn.



De dromer

De dromers worden al gauw als introvert bestempeld, omdat ze eerst kijken voordat ze aan de slag gaan. Informatie wordt gretig verzameld voordat een eigen mening of oplossing wordt aangedragen.

In tegenstelling tot de denker (de 3e leerstijl) gebruikt de dromer graag fantasie om tot een oplossing te komen. Brainstormen en kunstzinnige uitingen hebben de dromers dan ook vaak veel plezier in.

De dromer gaat eerst uitgebreid alle afdelingen van IKEA bekijken om vervolgens met een wollen deken thuis te komen dat dienst zal gaan doen als gordijn.


Doceerstijlen voor de dromer

Een docent die tijdens overleg persoonlijke gevoelens en gedachten als uitgangspunt neemt zullen voor de dromer als zeer prettig worden ervaren. Doceerstijlen die zich richten op intuïtie, zintuigen en creatieve uitingen zijn perfect voor de dromer.

Denk hierbij aan rollenspellen, persoonlijke verhalen, kunstzinnige opdrachten en aandacht voor aantrekkelijk en sfeervol lesmateriaal. Een dromer zal zich erg thuis voelen op een vrije school en bij een antroposofisch ingestelde docent.



De denker

Net als de dromer verzamelt de denker in eerste instantie informatie. In tegenstelling tot de dromer is hij hier veel meer gericht op feiten en objectiviteit. Ook hij of zij zal eerst alle afdelingen van IKEA langs gaan, maar zal alle mogelijke feiten van de verschillende kasten naast elkaar leggen om te beslissen welke kast het beste is.
De denker kent graag de concepten en theorieën achter al gegeven oplossingen. De formule van Pythagoras leren en toepassen is niet genoeg; hoe is de formule opgesteld en waarom werkt hij?


Doceerstijlen voor de denker

Een college van een uur (of langer) van een expert is voor een denker heerlijk. Een docent die niet alleen ‘trucjes’ uitlegt, maar echt diep op de theorie achter de stof in gaat, is een goede keuze voor de denker.
Voor de denker is een docent die boven de leerstof staat ook veel belangrijker dan voor de andere leerstijlen. Opdrachten waarbij eerst grondig onderzoek nodig is en vervolgens de opgedane kennis mag worden samengevat zal de denker ook het meest aan hebben. Ruimte voor debat is ook belangrijk.



De beslisser

De beslisser lijkt een beetje op een combinatie van de doener en de denker. Ook de beslisser houdt van theorieën en ideeën (de denker), maar past deze ook graag gelijk toe, waardoor hij verward kan worden met de doener en dus geen denker is. Het verschil met de doener is echter dat de beslisser wel de handleiding van IKEA ernaast houdt tijdens het bouwen.

In tegenstelling tot de denker, die het graag bij alleen de theorie houdt, heeft de beslisser er ook veel plezier in om te experimenteren met nieuwe theorieën in de praktijk.


Doceerstijlen voor de beslisser

Voor de beslisser is dus een doceerstijl die theorie en praktijk afwisselt erg belangrijk. Een beslisser wordt blij van duidelijke doelen en opdrachten die een specifiek vooraf bepaald resultaat moeten behalen en een praktische toepassing hebben. Wiskundige problemen worden sneller geleerd als deze gebruikt moeten worden om een veilige brug te ontwerpen, dan simpelweg een lijst aan uit te werken formules.

Docenten die werken met schema’s, checklists en stappenplannen zijn voor de beslisser erg fijn. Ook voor de beslisser is een docent die boven de stof staat belangrijker dan voor de doener of de dromer, omdat de gegeven opdrachten stevig in theorie onderbouwd moeten kunnen worden, maar ook realistisch in de praktijk moeten worden kunnen ingezet.


Interesse in online Nederlandse privéles?

Mocht je geïnteresseerd zijn in ons aanbod, dan raden we aan om in het, door ons ontwikkelde, informatieformulier duidelijk aan te geven hoe je kind het beste leert. Wat bleek in het verleden te werken, wat weet jij al over de leerstijl van je kind? Door ons zoveel mogelijk informatie te geven, kunnen wij je een gratis proefles aanbieden met de docent die het best past bij de leerstijl en de beschikbaarheid van de leerling.

Meester Max - Nederlandse les op maat - Kitty geeft les aan de hand van populaire Nederlandse muziek