Online Nederlandse les - drie docenten aan het woord

Het is niet alleen fijn om online les van Meester Max te krijgen, het is ook tof om deze lessen te geven. Meester Max werkt met een team van enthousiaste docenten. In deze blog vertellen drie van hen meer over hun achtergrond, hun ervaringen met online lesgeven en wat dit werk zo leuk maakt.


Kun je kort iets over jezelf vertellen?

Michel: ‘Ik werd 32 jaar geleden geboren in het noorden van Nederland, waar ik ook ben opgegroeid en de Pedagogische Academie heb afgerond. Vervolgens ben ik het avontuur gaan opzoeken in Congo-Brazzaville, waar ik als leraar Nederlands en Engels heb gewerkt. Na het avontuur in Afrika heb ik 7 jaar in Frankrijk op een internationale basisschool gewerkt. Vorig jaar ben ik op het prachtige Portugese eiland Madeira neergestreken. Sinds 2 jaar geef ik online les aan kinderen en volwassenen. Sinds deze zomer mag ik mij officieel lid van het team van Meester Max noemen. Het leuke is dat ik nu weer collega’s heb om ideeën mee uit te wisselen, van te leren en om mee te sparren.’

Sophie: ‘Ik woon momenteel met mijn gezin in Connecticut (VS) waar mijn man vandaan komt. Ik ben geboren in Jakarta, waar mijn ouders destijds woonden voor het werk van mijn vader. Ik heb het buitenlandse, avontuurlijke leven dus met de paplepel ingegoten gekregen. Toen ik iets ouder was, hebben wij als gezin van vijf ook nog 2,5 jaar in DR Congo gewoond (toentertijd Zaïre). Nadat we weer in Nederland kwamen wonen, miste ik het leven in het buitenland. Ik heb altijd gehoopt dat ik weer in het buitenland zou gaan wonen. Na op verschillende plekken op de wereld gewoond te hebben, zijn mijn gezin en ik nu in Amerika beland waar we sinds deze zomer wonen.’

Hetty: ‘Ik ben geboren in Venray en opgegroeid in Westerbeek, een klein dorpje in Noord-Brabant. Sinds 2010 woon en werk ik in Uganda. Naast mijn geweldige werk bij Meester Max geef ik yoga- en mindfulness-lessen aan kinderen en volwassenen. Ik houd van sporten, lezen en gezellige dingen doen met mijn vrienden en familie (als ik in Nederland ben). Ik wandel en fiets graag, vooral als het lekker weer is... Gelukkig is het dat meestal waar ik woon!’


Online Nederlandse les - Michel



Waarom ben je juffrouw of meester geworden?

Michel: ‘Van jongs af aan wilde ik al meester worden. Het maken van de studiekeuze was dus erg eenvoudig en ik heb sindsdien geen enkel moment spijt van mijn keuze gehad. Het leukste van dit werk is om een kind een succeservaring te zien hebben; dat hij trots is op zichzelf en dat ik hem bij deze succeservaring hebben kunnen begeleiden.’

Sophie: ‘Ik heb altijd al juf willen worden. Ik vond kleine(re) kinderen altijd heel leuk en speelde thuis ook veel “schooltje” met mijn poppen en knuffels. Ook heb ik veel opgepast tijdens mijn middelbareschooltijd. Na de middelbare school ben ik naar de pabo gegaan en sindsdien geef ik les.’

Hetty: ‘Ik vind het fantastisch om met kinderen te werken. Ik vind het erg leuk om kinderen te helpen bij hun schoolwerk. Maar stiekem doe ik het ook een beetje voor mezelf, want ook ik leer nog elke dag van mijn kinderen. Verder houd ik enorm veel van grapjes en gezelligheid en daar zijn kinderen vaak ook super goed in.’


Online Nederlandse les - Hetty


Je hebt jaren voor de klas gestaan en geeft nu al een tijdje online les bij Meester Max. Wat is voor jou het grootste voordeel aan online lesgeven? Zijn er ook nadelen?

Michel: ‘Het grootste voordeel is dat er online nu zoveel mogelijk is en er ontelbaar veel leuke en handige tools zijn. Wat ik zelf erg ontspannend vind, is dat de lessen vanuit huis gegeven kunnen worden. Dit geldt denk ik ook voor de meeste leerlingen. Door de wekelijkse lessen en het een-op-eencontact is het opbouwen van een goede relatie geen enkel probleem.

Een nadeel is misschien het afhankelijk zijn van technologie. Of het nu een microfoon is die het niet doet of een stroomstoring, dit zijn dingen die je niet van tevoren kunt inschatten. Gelukkig zijn hier ook altijd wel weer passende oplossingen te vinden.’

Sophie: ‘Het grootste voordeel vind ik dat je heel gericht aandacht kan geven aan de kinderen en aan wat ze nodig hebben. De lestijd die je hebt met een leerling kun je heel efficiënt gebruiken om aan de leerdoelen te werken en je kunt ook onmiddellijk feedback geven tijdens het maken van opdrachten en/ of het doen van spelletjes. Doordat je intensief samenwerkt met leerlingen bouw je ook snel een band met ze op. Je kunt ook heel flexibel zijn in de lessen en snel je leerdoelen van de les aanpassen wanneer je merkt dat iets minder snel of juist sneller wordt opgepakt. Ik vind het ook geweldig om op deze manier kinderen van over de hele wereld te bereiken. Ik geef les aan leerlingen die in Oeganda, Cuba, Engeland en Polen wonen.

Wat ik voor mijzelf een voordeel vind, is dat ik mijn eigen tijd kan indelen. Ik werk terwijl mijn eigen kinderen op school zitten en zodra zij thuiskomen ben ik klaar met lesgeven.

Een nadeel is dat het internet soms traag is en niet goed meewerkt, waardoor je soms wat langer moet wachten voordat je aan de slag kan.’

Hetty: ‘Het leukste van online lesgeven vind ik dat ik overal op de wereld les kan geven zonder dat ik er echt ben. Daarnaast vind ik het ook fijn dat ik een uur alle tijd heb voor de leerling die aan de andere kant van de computer zit. Ik vind het wel jammer dat we elkaar niet echt kunnen zien, maar ach... Wie weet gebeurt dat ook nog wel ooit.’

Welk onderdeel van de online les vind je het leukst?

Michel: ‘De eerste vijf minuten vind ik het vaak het leukst. Daarin kan zoveel gebeuren. Er worden de meest grappige, leuke of persoonlijke verhalen verteld. Aan het begin van de les komen meestal ook de vragen van de leerling over bijvoorbeeld grammatica of een uitdrukking. Deze spontane vragen en verhalen zorgen ervoor dat een les altijd interessant en verrassend is.’

Sophie: ‘Ik vind interactief lesgeven het leukst. De kinderen hebben dan de controle over de documenten of de spelletjes en kunnen daarmee actief aan de slag terwijl ik feedback geef over wat ze doen. Op deze manier blijven kinderen gemotiveerd om te leren en houden ze makkelijker hun aandacht bij de les.’

Hetty: ‘Ik houd van de kletspraatjes aan het begin, maar ik vind het ook heel leuk als mijn leerling iets wat ik heb uitgelegd snapt. Soms zijn we een paar weken met iets bezig en als het dan eenmaal lukt, word ik er super blij van!’


Online Nederlandse les - Sophie


Kun je iets vertellen over je leukste/grappigste/meest bijzondere ervaring tijdens het online lesgeven bij Meester Max?

Michel: ‘Het leukste zijn de onverwachte dingen. Of het nu een brandalarm is dat spontaan afgaat, een kat of hond die zich met de les wil bemoeien of een ouder die even vergeten is dat er een webcam aanstaat en slechts gehuld in een handdoek de badkamer uitkomt.’

Sophie: ‘Ik heb een paar heel jonge leerlingen en het is elke les een uitdaging om ze zo lang mogelijk geconcentreerd en gemotiveerd bezig te laten zijn. Het grappigste vind ik wanneer ik een gesprek aan het voeren ben over een thema of onderwerp, dat de leerling ineens wegloopt om vervolgens terug te komen met een voorwerp dat ik echt even moet zien.’

Hetty: ‘Mijn grappigste ervaring is dat er tijdens een van mijn online lessen ineens een muis door mijn lokaal kwam lopen. Ik schrok er een beetje van en gilde een beetje. Mijn leerlingen moesten toen heel hard lachen, want die hoorden in een keer hun juffrouw gillen!’


Waar ben je trots op?

Michel: ‘Uiteraard ben ik trots op het feit dat ik deel mag uitmaken van het team van Meester Max. Ik ben er ook trots op dat ik mijn eigen bedrijfje op Madeira succesvol heb kunnen opstarten. Het geeft mij de mogelijkheid om voor verschillende klanten te werken en om naast leerkracht ook als stemacteur en vertaler te werken.’

Sophie: ‘Hoe snel de kinderen dingen oppikken tijdens de Nederlandse lessen en het enthousiasme dat ze elke les weer laten zien.’

Hetty: ‘Ik ben trots op het feit dat ik aan zoveel geweldige kinderen les heb mogen geven. Ik heb het laatst uitgerekend: al meer dan 400 kinderen! En dat is een hele eer.’


Is online Nederlandse les iets voor jou of voor jouw kind? Vraag dan een gratis proefles aan.