5 tips om een growth mindset te stimuleren bij je (expat)kind

In het blog 'Waarom een ‘growth mindset’ essentieel is voor expatkinderen' hebben we besproken hoe een growth mindset jouw kind helpt met alle uitdagingen die het tegenkomt in het buitenland.

In het experiment van Carol Dweck, de grondlegger achter de theorie van fixed en growth mindsets, zien we dat door op een andere manier positieve feedback te geven we een growth mindset kunnen stimuleren. In plaats van te spreken over een ogenschijnlijk vaststaand gegeven ‘wat ben jij slim!’, kun je beter je feedback specificeren ‘wat heb jij een slimme oplossing gevonden!’.

Maar er zijn nog meer (kleine) dingen die jij kan doen om je kind te helpen meer enthousiasme, doorzettingsvermogen en veerkracht te ontwikkelen:


1. ‘Je hersenen kunnen alleen maar groeien’

Je hebt zo van die wijsheden van je ouders die je altijd zullen bijblijven. Van ‘slapen is het beste medicijn’ tot ‘behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden’. Voeg aan jouw repertoire van wijsheden de leus ‘je hersenen kunnen alleen maar slimmer worden’ toe. Hoe meer je kind in dit gegeven zal geloven, hoe meer het gemotiveerd zal zijn om uitdagingen aan te gaan.

Een eenvoudige manier om je kind uit te leggen hoe dat ‘slimmer worden van de hersenen’ nu precies werkt, kun je als volgt doen:

‘Voor elke activiteit die je moet uitvoeren bestaan er duizenden wandelpaadjes in je hersenen. Zo is er een paadje om te voetballen, een paadje om wiskunde te maken, een paadje om te tekenen … Hoe vaker er over dat paadje gewandeld wordt, hoe breder het zal worden en hoe sneller je hersenen erover kunnen rennen. Je kunt je vast wel voorstellen dat het paadje voor tandenpoetsen onderhand zo breed is als een snelweg!

Maar als je nog nooit iets gedaan hebt, bestaat er nog geen pad. Dat is ook helemaal niet erg, want die kun je gewoon nieuw gaan aanleggen. In het begin zal het paadje heel smal zijn, als een wildpad in het bos, maar hoe vaker je hem bewandeld hoe breder hij wordt. In het begin zul je nog wel eens van het paadje verdwalen, omdat hij zo smal is, maar uiteindelijk kun je er net zo hard over heen rennen als de snelweg van je tandenpoets-paadje.

Je kunt dus net zoveel paadjes en snelwegen aanleggen als je zelf wilt. Maar je hersenen gaan dat niet automatisch voor jou doen. Je zult zelf elke keer opnieuw het paadje moeten bewandelen. Maar het betekent ook dat je eigenlijk alles kunt leren wat je wilt, wat jij heel goed kan.’

Ben je nieuwsgierig geworden naar de volwassen uitleg van dit principe? In The Talent Code legt Daniel Coyle het je haarfijn uit.


2. Geef de voorkeur aan inzet boven resultaten

Als er cijfers of resultaten zijn behaald is het belangrijk om de meeste aandacht te geven aan het resultaat dat behaald is met veel inzet, zelfs als deze lager is dan een cijfer dat zonder moeite gehaald was. In plaats van standaard een 10 of een A te belonen met iets extra’s, kun je beter goed opletten in welke vakken je kind heel hard zijn of haar best heeft gedaan en dus een hoger resultaat heeft gehaald. Een groei van een 5 naar een 7 kan meer waard zijn dan twee keer achter elkaar een A halen voor een vak waar weinig moeite voor gedaan hoeft te worden.

‘Je hebt hard gestudeerd voor dit examen en dat kunnen we zien aan de cijfers! Wat goed van jou!’


3. Leg de nadruk op ‘nog’

‘Ik kan geen Italiaans!’

‘Ik kan NOG geen Italiaans.’

Woorden zijn krachtig, helemaal als je ze zelf uitspreekt. Moedig je kind aan het woord ‘nog’ toe te voegen in hun uitspraken en gedachten als ze tegen moeilijke uitdagingen aanlopen.


4. Wees alert op inzet, ook als de resultaten er (nog) niet naar zijn

Als je ziet dat je kind ergens hard zijn of haar best voor doet, merk dit dan op. Dit zal ze de zelfzekerheid geven om een volgende keer weer met enthousiasme en dezelfde inzet te komen, ook als de resultaten deze keer tegen vielen.


5. Leren door te zien

Wees zelf het goede voorbeeld en laat aan je kind zien dat falen niet erg is. Verberg je eigen blunders niet, maar stel jezelf ook kwetsbaar op en toon je kind openlijk wanneer jij een fout hebt gemaakt of iets niet liep zoals je had gehoopt.

Zorg daarbij voor een positieve mindset: Wat zijn de voordelen van de fout die gemaakt is? Wat kunnen jij (en je kind) van jouw fouten leren? Bespreek samen met je kind hoe je het probleem de volgende keer zou aanpakken, zodat jij van het huidige incident kan leren.


Voed het geloof in groei

Kortom, bij alles komt het erop neer dat je jouw kind op alle mogelijke manieren kunt steunen in het geloven in groei. Van je eigen houding tot kleine veranderingen in je lofuitingen. Welke tip ga jij zeker toepassen in je gezin?