‘Goedemorgen Tibor!’ zegt Sil tegen mijn 5 jaar oude en tevens ook jongste leerling. ‘Goedemorgen Sil!’ antwoordt Tibor terug. ‘Wat heb je een mooi t-shirt aan vandaag Tibor, wat staat erop?’ ‘Een dinosaurus Sil!’ Tibor komt dichterbij de camera en laat zijn dinosaurus t-shirt vol trots zien. Tibor en Sil kletsen samen nog wat over de kleur van Tibor’s t-shirt en over dino’s, of ze gevaarlijk zijn en of ze nog bestaan..
‘Goedemorgen Tibor, goedemorgen Sil! Jullie zijn gezellig aan het kletsen, waarover hadden jullie het?’ Ik kom tussen het gesprek en Tibor geeft nog even een korte samenvatting over zijn gesprek met handpop Sil. Sil en Tibor hebben een hechte vriendschap gesloten. Als Sil niet meteen bij de start van de les aanwezig is, dan vraagt Tibor waar Sil is en mag hij hem gaan roepen of zoeken. Soms zit hij verstopt onder de tafel, of achter de laptop.
‘Wat leuk dat jullie het over dino’s hadden, Sil heeft een heel spannend avontuur beleefd met de dino’s, klopt dat Sil?’ vraag ik. ‘Jaa, daar wil ik je graag over vertellen Tibor, ben jij ook benieuwd naar mijn dino avontuur?’ Tibor is enthousiast en hij wil wel weten wat voor avontuur Sil heeft beleefd.
Samen gaan we, met behulp van een digitaal prentenboek, naar het avontuur van Sil kijken en luisteren.
Taaldoelen
Sil op school is een leermethode voor het jonge kind. Het wordt gebruikt in het regulier onderwijs, maar het is ook heel geschikt om te gebruiken voor jonge kinderen tijdens de online Nederlandse lessen doordat het betekenis vol is én de taalontwikkeling stimuleert. Het is een methode die bedacht is door dezelfde makers van Nieuwsbegrip, een begrijpend lezen methode die wordt ingezet tijdens online Nederlandse lessen aan oudere leerlingen. Tevens zijn alle SLO doelen verwerkt in deze methode. SLO staat voor Stichting Leerplan Ontwikkeling, dit zijn de onderwijsdoelen die reguliere basisscholen in Nederland volgen. Zo wordt er aan dezelfde taaldoelen gewerkt als op de Nederlandse scholen.
Thema’s
Sil op school werkt met thema’s en elk thema past bij de belevingswereld van het jonge kind. Er zijn veel verschillende thema’s uitgewerkt en zo kan er per leerling een geschikt thema uitgekozen worden. Zo zijn er thema’s over; ‘Sil helpt de brandweer’, ‘naar de maan’, ‘pepernoten en kerstkransjes’, ‘Sil en de beestenboel’, en nog meer. De thema’s zijn gericht op de tijd van het jaar, de seizoenen en onderwerpen die jonge kinderen interesseren. Elk thema komt met een digitaal prentenboek wat de leidraad is voor de rest van het thema. Daarnaast komt Sil écht tot leven door middel van een handpop. Sil is 6 jaar en daardoor wordt hij al snel als een vriend gezien van de leerling. De leerkracht is een volwassene. Jonge kinderen hebben daar net iets andere gesprekken mee of zijn wat meer terug houdend. Met de handpop kunnen jonge kinderen communiceren alsof het hun Nederlandse vriend is. Tijdens de lessen met Sil wordt er een digitale leeromgeving gebruikt. Die bestaat uit een digitaal prentenboek en verschillende activiteiten die online gedeeld kunnen worden.
Woordenschat vergroten
Ondertussen kijkt Tibor naar de bewegende tekeningen van Sil en zijn avontuur met de dino’s. Sil vertelt zijn verhaal en hij neemt Tibor daarin mee. ‘We moesten heel snel weg rennen voor de dino’s Tibor, zie jij welke dino’s er achter ons aan zitten?’ ‘uuh ik weet het niet.’ Antwoord Tibor wat onzeker. ‘Sil, weet jij het?’ Vraagt hij. Sil geeft antwoord dat het een vleesetende dino is ‘Kun jij tellen hoeveel vleesetende dino’s je ziet?’ Tibor telt en geeft antwoord. ‘Ooh goed zo Tibor! Heb je ook de dino gezien die verstopt zit? Kun jij hem vinden?’ Tibor bespeurt aandachtig de tekening af. ‘Ja ik zie hem!’ Roept hij enthousiast. ‘Waar zit de dino verstop?’ Tibor denkt even na. ‘Achter de bosjes zit een vleesetende dino!’.
Sil daagt de leerling uit om verschillende Nederlandse begrippen te gebruiken en de woordenschat te vergroten. Vanuit het verhaal worden nieuwe woorden aangeboden. Deze woorden worden regelmatig herhaald en gebruikt, waardoor de leerling gewend raakt aan de nieuwe woorden zodat hij ze ook kan gaan gebruiken. Tevens is Sil de ideale handpop om in te zetten als een leerling een woord niet weet. Hij weet bíjna alles, dus als een leerling het even niet weet, dan kan het altijd aan Sil gevraagd worden!
Interactieve spelletjes
Na het avontuur van Sil is het tijd voor een spelletje. Ik stel de jongens voor om een spelletje te spelen; Memory! Tibor is dol op memory en hij doet dat het liefst samen met Sil. De nieuwe woorden uit het verhaal komen aan bod bij het memory spel. Als ze een setje hebben, mogen ze er een kort verhaaltje mee maken. Hiermee wordt meteen geoefend om de nieuw geleerde woorden toe te passen.
Rondom een thema kan er van alles bedacht worden wat past bij de interesses van de leerling en de speciale behoeften. De methode Sil op school heeft ook een aantal digitale opdrachten die kunnen worden ingezet tijdens de lessen. Zo heeft elk thema een Squla quiz over het voorgelezen verhaal en zijn er enkele werkbladen gericht op de taalontwikkeling.
Nederlands op maat
Sil op school is een zeer geschikte methode die uitstekend toegepast kan worden voor jonge kinderen tijdens de digitale en individuele Nederlandse lessen van Meester Max. Elke les kan helemaal worden aangepast op de behoeften, interesses en leerdoelen van de leerling!
‘Doei Sil, tot volgende week!’ roept Tibor en hij zwaait in de camera.
‘Doei Tibor!’ Sil geeft nog een high five.
‘Doei Sil, doei Tibor! Twee dikke duimen en een groot applaus voor jou. Tot volgende week!’