Interview Rob - Oprichter Meester Max


Rob Surminski , docent Nederlands op de Halcyon International School en op de ACS in Cobham , heeft Meester Max opgezet toen expats in Surrey vroegen om persoonlijke Nederlandse lessen. Ze waren op zoek naar een alternatief voor bijvoorbeeld de Wereldschool of Edufax. Naast lesgeven bij Meester Max, geeft hij Nederlandse les aan leerlingen van Grade 10, 11 en 12 ( International Baccalaureate Dutch, Diploma Programme ) in Cobham. Hij verzorgt na schooltijd ook NTC-lessen (Nederlandse Taal & Cultuur) aan leerlingen van de ACS in Cobham en Hillingdon.


Wat is je ervaring op het gebied van onderwijs?

Ik heb de lerarenopleiding Nederlands afgerond aan de HAN in Nijmegen. Daar heb ik mijn Bachelor of Education gehaald. Tijdens stages op verschillende scholen in Nijmegen, Ede en Venray heb ik ontdekt dat lesgeven ‘mijn ding’ is. Na het afronden van mijn eindstage op 'wereldschool' het Mondial College, heb ik daar een baan aangenomen als docent Nederlands met een eigen mentorklas. Dat persoonlijke dat je wél kwijt kan in een mentorles, maar minder lastig in de reguliere Nederlandse lessen, vond ik fantastisch. Die mentorklas zal ik nooit vergeten.

Nadat ik een jaar in Nieuw-Zeeland heb gewoond en in een jong gezin heb meegedraaid als au pair, startte ik op een nieuwe locatie van het Mondial College in Nijmegen. Dit was een pittig jaar. Ik haalde geen voldoening uit de lessen die ik verzorgde, ik vond het lastig ‘het goede aan te bieden’ aan deze leerlingen. Gedurende de lerarenopleiding en ook deels tijdens dit jaar op het Mondial, besefte ik dat dat onderwijs niet goed bij me paste. Op de gigantische HAN in Nijmegen werd onderwijs verzorgd op een manier die helemaal niet paste bij de lesstijl die ik mezelf eigen aan het maken was. Toen ik verhuisde naar Engeland ben ik direct gestart met NLE-lessen ( Native Language Enrichment ) in Cobham. Dat breidde zich al snel uit naar lessen op verschillende scholen (zoals Claremont Fan Court school alsook de ACS in Hillingdon). Ook begon ik met privélessen bij mensen thuis. Daar ondervond ik dat persoonlijk en op maat gemaakte lessen het beste werken. Geen standaard leerlijn of verplichte opdrachten in een methodeboek. Wel opdrachten die aansluiten bij de specifieke leervraag en de gemaakte fouten van de vorige les.

Momenteel geef ik 5 verschillende klassen les in het IB-systeem. In Grade 10 komen leerlingen in het diplomaprogramma binnen in het zogenoemde ‘pre-IB jaar’. Daarnaast verzorg ik ‘ Dutch B: Language aquisition ’ op standard en higher level alsook ‘ Dutch A: Language and Literature ’ op standard en higher level .


Waarom ben je naar Engeland verhuisd?

Toen ik in Nederland in het onderwijs werkte, voelde ik mij meer en meer gevangen in de huidige vorm van onderwijs. Lessen zijn voornamelijk gebaseerd op het rationele en analytische geheugen. Leerlingen moeten woordjes en zinnetjes onthouden, dan moeten ze een toets maken, ze moeten slagen voor die toets en dan … vergeten ze deze informatie al snel weer. Mijn leerlingen leerden te onthouden en te reproduceren in plaats van zelf creatief na te denken en hun talenten te benutten. Ik besefte dat dit onderwijs niet voor mij werkte en ik besloot op zoek te gaan naar onderwijs dat wel bij mij past. Internationaal onderwijs heeft mij altijd geïnteresseerd. Engeland is ‘dichtbij’. Binnen een aantal uren ben ik terug bij familie en vrienden in Nederland. Toch is het een land met een nieuwe taal, een nieuwe cultuur en nieuwe uitdagingen.


Waar haal jij je passie uit op het gebied van onderwijs?

Zoals ik al zei, haal ik mijn passie uit persoonlijk onderwijs. Waar liggen de talenten van de NT2-leerling, hoe kunnen we dat stimuleren en uitbreiden? Welke fouten maakt de leerling en hoe kunnen we samen die fouten verbeteren? Wat speelt er vandaag in het nieuws? Laten we daarover praten en laten we onze vaardigheden verbeteren met de juiste lees- en schrijfopdrachten. Ook zie ik dat docenten veel kunnen leren. Tijdens de opleiding miste ik hoe je differentieert. Hoe bekijk je per leerling wat de beste leeropbrengst is? Meester Max geeft haar docenten de mogelijkheid om tijd te steken in een leerling en op zoek te gaan naar de beste vorm van onderwijs voor deze specifieke leerling. Sir Ken Robinson , een van de meest invloedrijke sprekers op het gebied van onderwijs, leerde mij in te zien dat scholen creativiteit en nieuwsgierigheid tegenwoordig wel heel erg moeilijk maken. Bij Meester Max willen we juist de verschillende leerlingen met hun eigen achtergrond de beste hulp geven bij het verbeteren van hun Nederlandse taalvaardigheden door met hun creativiteit en nieuwsgierigheid te werken. Ik vind het dan ook fantastisch om te zien dat onze leerlingen het zo goed doen. Zo haalde Noah bijvoorbeeld de maximale score tijdens zijn GCSE-examen. Richard leerde in een half jaar tijd goed Nederlands spreken en de tweeling Mimi en Anne-Claire zijn opeens weer enthousiast over het leren van Nederlands.



Hoe onderscheidt Meester Max zich volgens jou van concurrenten?

Nederlandse lessen via Skype worden aangeboden door verschillende instanties. Sommige van deze instanties zijn aangesloten bij het NOB. Het NOB is een uitstekende organisatie die Nederlandse lessen in het buitenland bevordert. Ik waardeer dat de NOB zich inzet voor scholen verspreid over de hele wereld. Helaas werkt het niet voor iedere expat of voor ieder gezin in het buitenland om Nederlandse les te volgen die voldoet aan de eisen en verwachtingen van het NOB. Misschien is 3 uur Nederlandse les per week te veel, misschien is het logistiek gezien lastig om de Nederlandse lessen bij te wonen of misschien is de gestandaardiseerde manier van werk niet de juiste optie voor je.

Nederlandse les van Meester Max is persoonlijk. Per leerling wordt een eigen leerroute opgesteld. Natuurlijk worden de doorlopende leerlijnen, die zijn opgesteld door SLO, in de gaten gehouden. Bij een eventuele terugkeer naar Nederland, kunnen leerlingen dan ook weer instromen in een klas hun eigen leeftijdgenoten. Wat ik het belangrijkst vind, is dat leerlingen hun eigen leerdoelen halen en dat er op een plezierige en persoonlijke manier te werk wordt gegaan. Leerlingen hoeven niet zelfstandig in een ‘hippe’ online leeromgeving te werken aan opdrachten. Er is er geen tekstboek met wekelijkse opdrachten. Wel is er wekelijks een uur lang aandacht voor iedere leerling met een op maat gemaakte lesbrief.

Daarnaast is het financieel aantrekkelijk om voor Meester Max te kiezen. Er zijn geen aparte kosten voor een intake of voor werkboeken of licenties. Daarnaast betaal je bij Meester Max alleen de lessen die je afneemt. Je betaalt geen torenhoog bedrag per schooljaar. Mocht je een week willen overslaan vanwege vakantie, ziekte of andere omstandigheden, dan is dat geen probleem. Je betaalt alleen de lessen die je afneemt.


Hoe ziet jouw toekomst als docent eruit?

Ik vind het heel leuk om les te geven. Ik sta met plezier in de klas. Ik geniet ervan wanneer ik leerlingen zie groeien. Graag wil ik me verder ontwikkelen op het gebied van lesgeven in het International Baccalaureate. Daarnaast wil ik, samen met de andere docenten van Meester Max , proberen voor iedere leerling de beste les aan te bieden door te luisteren en eventuele fouten om te zetten in successen.

Meester Max Mail