10 vragen die je jouw kind kunt stellen na de online les

Jij investeert in online privélessen, maar wat vindt jouw kind eigenlijk van de les en van de docent? Heeft hij of zij er plezier in? Wat leert je zoon of dochter eigenlijk? Zijn er dingen die nog steeds moeilijk blijven? Welke aspecten vindt je kind fijn (of juist niet) van de online lessen?


Als ouder zit je vaak met duizenden vragen over de les en schoolervaringen van je kind. Hoewel je met online lessen soms zelf in de buurt bent en je dus niet zo in het duister tast als school, blijft het vaak een mysterie wat je kind nu écht vindt.


Het simpele antwoord op deze onduidelijkheid voor jezelf is natuurlijk om je kind gewoon te vragen. Maar, zoals elke ouder wel weet, vragen betekent nog geen (nuttig) antwoord!


De kunst van de juiste vragen stellen

Luister je wel eens regelmatig naar interviews? Dan weet je vast dat de ene interviewer de ander niet is. Sommige mensen lijken wel een gift te hebben om anderen aan de praat te krijgen. Maar wees niet getreurd, vragen stellen kun je leren.


Wees open voor het antwoord

Belangrijk als vragensteller is dat je altijd een open mind houdt. Kinderen voelen haarfijn aan wanneer je eigenlijk zit te vissen naar een vaststaand antwoord en afhankelijk van de bui waar je kind in zit krijg je direct (onoprecht) antwoord of gaan ze er juist tegenin.

Open vragen en door vragen

‘Was de les leuk?’ is een makkelijke vraag, met een nog veel makkelijker antwoord. Met alleen deze vraag zul je ook niet gauw een gesprek op gang brengen. Zorg dan ook dat als je deze vraag stelt je erna ook altijd doorvraagt: ‘Waarom was het (niet) leuk?’ of ‘Wat was er (niet) leuk?’. Maar je kunt ook direct met een open vraag beginnen natuurlijk. Aan het einde van dit artikel hebben we een lijstje gemaakt met 10 open vragen die je kan stellen na de online les.

Neem de tijd op het juiste moment

Ieder kind is anders en zal makkelijker praten op een ander moment. Het ene kind moet direct na de les zijn ei bij je kwijt, het andere kind moet eerst even bekomen voordat hij of zij er met jou over kan praten. Leer je kind kennen en kom erachter wanneer hij of zij het makkelijkst praat. Misschien is dit voor jouw zoon of dochter tijdens de warme maaltijd of vlak voor het slapen gaan bijvoorbeeld.

Als je merkt dat je kind te moe of te afgeleid is moet je zeker geen druk zetten, dit werkt alleen maar averechts.

Stel originele vragen

Onverwachte vragen zijn goud waard. Als je ooit geluisterd hebt naar de interviews van Tim Ferriss merk je dat hij vaak zijn interview begint met een vraag die de gast nog nooit eerder gesteld gekregen heeft. Gegarandeerd dus originele antwoorden!

Hetzelfde geldt ook voor kinderen. Maar hoe verzin je nu originele vragen? Het makkelijkst is door een link te leggen met iets actueels. Benoem bijvoorbeeld iets van jouw eigen dag en koppel jouw ervaring om in een vraag naar je kind: ‘Ik las vandaag de krant en kwam een woord tegen dat ik eigenlijk helemaal niet kende! Opgezocht, en nu weet ik dat het dit..... betekent! Heb jij iets onverwachts/geks geleerd vandaag?’

Maak er een spel van

Kinderen zijn gek op spelen (en volwassenen stiekem ook), introduceer een spel-element in jullie gesprekken en voor je het weet vertelt je kind honderduit.

Een leuke manier is bijvoorbeeld om aan de maaltijd ‘s avonds iedereen van het gezin 1 anekdote te laten vertellen van zijn of haar dag. Waarbij het een beetje een wedstrijdje wordt wie met de meest verrassende anekdote komt.

Om de creativiteit wat op weg te helpen kun je een grabbelton met papiertjes maken. Op de papiertjes schrijf je waar de anekdote over moet gaan. Denk aan dingen als ‘het grappigste moment’, ‘deze persoon was heel serieus’, ‘dit geloof je niet, maar is echt waar’, ‘dit weten jullie niet van mij’, ‘deze (rare) gedachten kronkel had ik vandaag’, ‘dit heb ik geleerd (groot of klein)’ etc.

10 originele open vragen die je jouw kind kan stellen na de online les

Tot slot, om vanavond direct uit te proberen, 10 originele open vragen:

1. Heeft de meester/juf iets grappigs gezegd/gedaan vandaag? Zo ja, wat?

2. Wat vond je het allerleukst in de les vandaag, en waarom?

3. Heeft de meester/juf iets grappigs gezegd/gedaan vandaag? Zo ja, wat?

4. Wat vond je helemaal niet leuk in de les vandaag? (En waarom?)

5. Wat zou jij anders doen als je de meester/juf was?

6. Leer mij eens iets wat jij vandaag geleerd hebt.

7. Welk onderdeel van de les kijk je altijd het meest naar uit? (En waarom?)

8. Is er iets waar je tegenop ziet voor de volgende les? (Zo ja, wat en waarom?)

9. Als je mocht kiezen, welk onderwerp zou jij het dan de volgende les over willen hebben? (En waarom?)

10. Heb je liever een online les of een echte les? (En waarom?)